Tuesday, May 13, 2008

MUET lagi?

huarghh... malasnye. MUET test? Yup. Takut tak? Entah kali ni aku rase confident sikit drp dlu. No nervous, no pucat lesi, no gementar and no seram sejuk mcm dulu sampai tak boleh nak cakap. Senang tak? Entoh. Aku jwb je ape yg aku tau, yg aku paham. Susah tak? Entoh, korang raselah sendiri nanti. Tak boleh nak ckp senang atau susah. Lain org lain caranya.

Khamis lps (10/5) aku MUET test paper writing, listening, dan comprehension. Pastu Isnin hari tu (12/5) paper speaking. Dari pengalaman aku lps, aku rase kali ni punye MUET test, aku rase confident sikit dari MUET test lepas mase form 6 dulu. Kali ni aku rase boleh dptkan band 3 tapi kredit dia lebih byk. Dulu dpt band 3 gak, tapi sipi2. So, skrg aku nak baiki la result tu. Dptkan yg lebih baik sikit is lagi ok.

Dulu jawab main hentam je, tak belajar langsung, vocab entah kemana, grammar entah kemana, buta2 je masuk exam hall... tapi kali ni mmg betul2 belajar dan study vocab, grammar, speak fluent dan bla bla bla. Lagi mmg kene selalu baca english text, dengar lagu2 inggeris, tengok filem2/cerita2 inggeris, cakap english pun kene slalukan jugak. Bukan takat yg belajar kat dlm kelas tu je, mmg takkan cukup. Itu bagi aku la, tak tau la korangnye lain2 cara study.

Yang best tu aku sbg candidate D menang dpt pertahankan topik aku. Hah! Kalah yg lain2 tu. Man... aku mmg bagus. (Heheh, belagak plak) Bukan ape, mmg aku rase topik aku tu yg paling available utk dipersetujui oleh org ramai. So wut man? U shud chose my topic as the best conclusion, as the best sollution. Hahaha... habis budak2 group aku tu aku basuh. Aku buat mcm akunyer tempat je. Haha lantak la korang, asalkan aku dpt luahkan, dapat kluarkan habis ape yg aku dah belajar is cukup. Lain2 hal pandai2 la korang.

Tapi, mmg lega rasanya dah lps MUET test ni, x de lah kepala otak ni rasa terbeban sgt. Ringan sikit. Lps ni ckp full of BI? Oh no no no.... Aku tak de la power sgt. Tapi klau dah terdesak, no choice, aku akan ckp gak. Atau time tu tiba2 mood rasa nak berspeaking.. aku go on je. Tapi tak de lah sampai org lain tak paham ape yang aku ckp atau terkeluar bhs Rusia ke atau Jerman. Aku still waras. At least aku akan pikir dlu sblm aku ckp ape2.

0 terjera: