Saturday, May 10, 2008

the plan

This is what i want to do after i get married (dunno who) with my future husband (harap my jodoh is yg terbaik). Dah lama aku terpikir benda ni. Tapi masa tu aku abaikan je. Malas nak pikir lagi. Lama2 bile aku asyik terpikirkan benda ni je, so aku decide tulis lah.


Aku nak buat satu fail bagi setiap anak aku. (ecehh, mcm byk sgt anak ko) Fail kesihatan, fail pendidikan, fail perbelanjaan. (how much we spent the money 4 ur son/daughter) Selain tu aku nak sediakan juga satu fail bagi the whole family, mcm fail kesihatan utk seluruh ahli keluarga, fail pendidikan -peningkatan dlm pelajaran dia dan fail peruntukan wang yg perlu ada (wajib -means duit tu tak boleh ambil. Just utk benda yg kita dah setujui shj), dan fail jalan2/melancong. Hahaha, bagus tak idea ni? Fail jalan2/melancong ni is for berapa byk kali kite sekeluarga pegi jalan2/melancong (tak kesah la dlm atau luar negara) dan berapa byk belanja yg kita habiskan. Ok kan?

Selain tu, aku nak tetapkan bg tiap bulan ada buat saving duit dlm bank. Mungkn RM100 dari gaji masing2 (husband & wife). Itu tak termasuk potongan yg telah ditetapkan, mcm KWSP, tabung haji dan bla..bla..bla... Juga nak tetapkan bagi anak yg dilahirkan (seramnye dengar perkataan 'dilahirkan') satu akaun bank dah dibuat since dia dilahirkan. Save the money dalam RM50 dlm akaun diorang. So, bile masa nak meningkat besar nanti, duit tu byk la.

Selain tu, after kawen masa muda ni dah plan utk buat rumah utk masa tua nanti. Make some saving and berangan2 lah nak buat rumah yg mcm mn nanti. Pikirkan perkara mcm; berapa buah bilik yg nak ada, kebesaran, dapur, bilik air, ruang tamu, laman rumah. Benda2 sume ni mesti diselitkan skali berapa ramai anak kita, menantu, nak buat kenduri-kendara, dan kebesaran garaj. Bile dua2 dah sepakat, tetapkan saving dan try lakarkan pelan rumah. Klau tak nak buat sendiri, boleh dptkan nasihat perunding perumahan. Tapi aku rasa better buat sendiri la, lukis pelan, cari bhn2 material yg sesuai, budget, dan cari tukang rumah. Owhhh, sebelum tu makesure dah ade tanah nak buat rumah tu. Idea benda2 mcm ni kene rajin surf internet la, baca buku, majalah dan make a survey.

Lagi ape ek? Ha ok. Sejak dari muda ni la, kene pikirkan masa kita tua nanti. Kita dah tua, nak keje dah tak kuat. So, kene ade satu benda yg kita tak payah keje tapi duit masuk. Macam, aku cadang masa muda2 ni la simpan duit dan beli rumah byk2. Make sure rumah yg kita nak beli tu terletak kat area yg penduduk dia laku, means bandar tu takkan 'mati'. Atau beli rumah yg agak2 area tu akan membangun pada masa hadapan. Dari sini, kita akan sewakan rumah tu dengan harga ikut rate satu2 tempat. Jadinya, kita tua nanti, just duduk kat umah, dan tiap bulan duit masuk. Pandai tak aku.

Tapi benda2 yg aku cakap/cadangkan ni depends jugak pada keadaan kita akan dtg. Harap2 sihat walafiat, bertenaga dan waras akal.

Aku rasa itu je kot plan yg penting dan plan buat masa ni. Akan dtg klau aku ade terpikirkan something new, aku catatkan lagi.

0 terjera: