Wednesday, May 7, 2008

Lafaz taklik

“Saya mengaku apabila saya tinggalkan isteri saya (nama isteri) selama empat bulan hijrah berturut-turut atau lebih dengan sengaja atau paksaan, dan saya atau wakil saya tiada memberi nafkah kepadanya selama tempoh yang tersebut pada hal ia taatkan saya atau saya melakukan sebarang mudarat kepada tubuh badannya, kemudian ia mengadu kepada mahkamah syariah, dan apabila sabit aduannya di sisi mahkamah syariah, dan ia memberi kepada Mahkamah Syariah, yang menerima bagi pihak saya satu ringgit maka pada ketika itu tertalak ia dengan cara talak khuluk.”

Ini adalah lafaz taklik yang wajib dilafazkan oleh suami after akad nikah. Aku saje post sebab aku lame dah nak tahu sgt bende ni. Dari situ jugak aku berangan2 nak framekan teks lafaz taklik ni dan gantung kat dinding rumah aku bile aku dah kawen nanti. InsyaAllah. Bukan ape... buat peringatan buat suami aku dan aku sendiri nanti. Selain tu, moga ia dpt jadi panduan dalam pembinaan keluarga aku. Semoga harmoni dan bahagia. Owhhh.... i've a good dream of family!!

0 terjera: